שתף    שלח לחבר  
Alternate Text

מי היא צפון קוריאה?

ניוזלטר תרבויות ועסקים בשווקים מתעוררים
יום ב', 2 ביולי 2018

מדברים רבות על אותה רודנות המכונה הרפובליקה הדמוקרטית של העם של קוריאה, שבראשה איש צעיר ושמנמן ואשר אזרחיה סובלים מעריצות וחרפת רעב. אבל האם אנחנו מבאמת מכירים ומבינים אותה? בואו נבדוק כמה עובדות.

היא מדינה קומוניסטית...
היא הגדירה את עצמה בתור שכזאת לאורך עשרות שנים, אבל למעשה היא מעולם לא התנהגה על פי הדגם הקומוניסטי המוכר. הרטוריקה שלה הייתה תמיד לאומנית יותר מאשר סוציאליסטית, היא הנהיגה תמיד הבדלים ברמת ההכנסה בין שכבות באוכלוסיה, על פי חשיבות לשלטון כמובן, ומעולם לא הייתה מעורבת בפעילות של סיוע לתנועות שמאל בעולם, זה לא היה התחום העניין שלה, בניגוד לסין וברה"מ למשל.
קים ג'ונג איל, המייסד שלה, היה למעשה לאומן קוריאני שנלחם ביפנים ויתכן והוא אימץ את ההגדרות הקומוניסטיות על מנת לתת צידוק לתפיסת השלטון, ועל מנת לקבל סיוע מהמעצמות הקומוניסטיות.
מאז 2009 גם הפרומליות נעלמה, והמדינה ביטלה כל אזכור לקומוניזם בחוקה שלה.

אם כך כיצד ניתן להגדיר אותה?
היות והמדינה נשלטת בידי משפחת קים, והשלטון עובר בה מאב לבנו כבר לאורך שלושה דורות, והמדינה נשלטת באופן ריכוזי האוסר על חופש פעילות וחופש ביטוי, הנכון יותר הוא לכנות אותה בשם "מלוכה", או אפילו "מלוכה דיקטטוריאלית".
השאיפה המרכזית של דרום קוריאה היא איחוד של הקוריאות
בשעתו זה היה כך. הדרום והצפון הרי התפצלו למדינות נפרדות רק בהמשך למלחמת קוריאה בשנים 1950 - 1953, מלחמה שהפרידה בני משפחה זה מזה והרחיקה אנשים רבים ממחוזות ילדותם. בתקופה הראשונה תושבי הדרום, אשר זכרו את תקופת היותה טריטוריה אחת, ואשר היו להם חברים ובני משפחה מעבר לגבול, שאפו לאחד את המדינות. השנים חלפו להן, והיום סקרי דעת קהל בדרום קוריאה מראים כי חלק גדול של התושבים, בעיקר מקרב הצעירים, חושש מהעול הכלכלי שידרוש האיחוד, ומהחיבור אל אנשים שמלבד שפה אין להם איתם דבר במשותף.

מדינת הצפון מסרבת להיפתח לכלכלת שוק...
זה היה נכון עד למספר שנים לא גדול, אבל הדברים הולכים ומשתנים. כל הכלכלה הייתה בידי המדינה ונאסרה יוזמה פרטית, אך בשנים האחרונות היא עושה צעדים זהירים של איפשור יוזמה פרטית, וזה מתבטא בעיבוד עצמאי של חלקות אדמה, מכירת תוצרת חקלאית פרטית בשוקי איכרים, ואף הקמת בתי מלאכה ליצור מוצרים לבית ותשומות לחקלאות. זה המעוניין להכיר את הפרטים מעט יותר לעומק מוזמן לקרוא את המאמר 
המהפיכה השקטה של צפון קוריאה

---------------------------------------------.

תודה לכם
אשמח לעמוד לשירותכם בכל מה שנוגע לשווקים מתעוררים בעולם

 טל רשף - יעוץ והכשרת עובדים לפעילות מול שווקים מתעוררים
 054-4606270