היבטים אסטרטגיים באפקטיביות הדירקטוריון
ד"ר נורית נחום ופרופ' אבי כרמלי
שאלת מפתח בדיון על אפקטיביות הדירקטוריון היא האם וכיצד יכול הדירקטוריון להביא ערך לחברה ולבעלי המניות שלה. המחקר בנושא מתבסס על שתי גישות עיקריות.
הראשונה היא הגישה הכלכלית, שמחדדת את ניגודי האינטרסים הקיימים לכאורה בין בעלי המניות להנהלת החברה ורואה את הדירקטוריון כגוף שליבת תפקידו הוא פיקוח ובקרה על הנהלת החברה.
לעומת זאת, הגישה האסטרטגית מדגישה את חשיבות הדירקטוריון כמשאב לחברה ואת תפקידו של הדירקטוריון במתן תמיכה להנהלת החברה בקבלת החלטות אסטרטגיות.
המאמר מדגיש את חשיבות יכולתו של הדירקטוריון לשלב ולאזן בין תפקידיו השונים ולהתאים את אופן התנהגותו לסיטואציה הנוכחית של החברה, תוך שיקולי שגשוג החברה ורווחיותה בטווח הארוך.
שאלת אפקטיביות הדירקטוריון חוצה גבולות כלכליים ותרבותיים, והדיון בנושא הוא הרבה יותר רחב ובינתחומי מהמוצג במסגרת זו.
המאמר פורש את ההיבט האסטרטגי בקונטקסט הבינלאומי של המחקר, ואין בו כדי לדון בהיבטים משפטיים או אחרים. המחקר היום שם דגש רב דווקא על ההיבט הזה מפני שהאתגרים העומדים בפני חברות בעת הזו מורכבים מאי פעם.
בו-בזמן עבודת הדירקטוריון במדינות רבות הושפעה בשנים האחרונות מהתעצמות הרגולציה, המשקפת בעיקר את הגישה הכלכלית.
|