סוגיות במינוי דח"צים (בחברות עם גרעין שליטה)
ארז ברק, רו"ח מוסמך במשפטים
קובע העמדה באסיפות כלליות מטעם אלטשולר שחם
(*) הכתוב במאמר זה מייצג את דעתו של הכותב בלבד, ומנוסח בלשון זכר מטעמי נוחות.
הצעת מועמדים לדח"צ ע"י בעלי שליטה, אינה אופטימלית. מעורבות מוסדית גדולה יותר - תוך שימוש במאגר מועמדים בלתי תלוי, כדוגמת זה של איגוד הדירקטורים - תשפר את התנהלות הדירקטוריון ותטיב עם כלל בעלי המניות. על פי המצב (המשפטי) הקיים, מינוי לראשונה של דח"צ מחייב לעבור שתי משוכות [ס' 239(ב)(1) לחוק החברות]:
קבלת רוב רגיל מקרב בעלי המניות שהצביעו באסיפה הכללית, וגם;
קבלת רוב מקרב בעלי המניות שהצביעו באותה אסיפה הכללית ואשר אינם בעלי השליטה בחברה או בעלי עניין אישי.
כך יוצא שבחברה עם בעל שליטה, מצד אחד לא ניתן למנות דח"צ ללא תמיכת בעל השליטה, ומצד שני, בעל השליטה לא יכול למנות דח"צ ללא תמיכת (רוב) המיעוט. כוונת קובעי מנגנון זה הייתה לייצר מאזן כוחות בין בעל השליטה לבין המיעוט ובכך לתת מענה לבעיית הנציג במינוי דח"צים. בעל השליטה לא יוכל למנות דח"צים שאינם ראויים (בעיני המיעוט).
למרבה הצער, הצורך ברוב רגיל, השאיר פתח לבעלי שליטה לקבוע את זהות הדח"צים, פתח המנוצל עד תום ע"י רוב בעלי השליטה, ושעליו הם אינם ששים לוותר.
אז מה הבעיה במעורבותו של בעל שליטה במינוי דח"צ (שבעבר נקרא דמ"צ - דירקטור מקרב הציבור)? מצופה מדח"צ הנדרש לקבל החלטה בנושא מסוים, שלאחר ששקל את טובת החברה (זו חובתם של כלל הדירקטורים), אם יש מקום לשקול היבטים נוספים - ייתן משקל גם לאינטרסים ציבוריים. כשהציבור אינו זה שהציע את הדח"צ, יש חשש שאינטרסים ציבוריים יידחקו לתחתית השיקולים, אם בכלל.
|