|
| נובמבר 2020 |
|
|
| מקומו של מומחה
משאבי אנוש בשולחן הדירקטוריון
מאורה שלגי,
לשעבר סמנכ"ל HR בקבוצת ישראכרט, מומחית להון
האנושי הדר צופיוף
הכהן, משנה למנכלית איגוד הדירקטורים
| בדוחות הכספיים של חברות וארגונים, ניתן לראות מרכיבים שונים דוגמת נכסים שוטפים, נכסים קבועים, השקעות, התחייבויות ועוד. אולם גלגלי החברה המניעים את קיומם של המספרים המוצגים בדוחות הכספיים הם למעשה הנכס הכי יקר לחברה - ההון האנושי המהווה שחקן מרכזי בכל ארגון. בזמנים רגילים ועל אחת כמה וכמה בתקופת חוסר הוודאות בה אנו נמצאים היום, יש חשיבות רבה לבחינת כישורי האנשים המרכיבים את הדירקטוריון. התפיסה הישנה לפיה היה מקובל לאייש את תפקיד הדירקטור במנהלים בכירים המגיעים מארגונים גדולים, בשימת דגש על מנכ"לים לשעבר או סמנכ"לים, בעלי רקע פיננסי או משפטי מובהק: בעלי תואר בתחום הפיננסים (רואה חשבון, כלכלן וכו), עורכי דין ועוד נסדקת ומקבלת תפנית חדשה. בשנים האחרונות חל שינוי מהותי בעולם בכלל ובאירופה בפרט במסגרתו מגויסים לתפקיד בעלי מומחיות מדיסיפלינות שונות, המרכיבות את המרקם של כל ארגון וארגון ובהם גם דירקטורים בעלי מומחיות בתחום המשאב האנושי.
| |
| |
|
| |
| |
| צוותים גדולים מפתחים, צוותים קטנים..
משבשים מיכל זיגלמן פיזיקאית, מומחית לאסטרטגיה, חדשנות וקבלת
החלטות בתנאי מורכבות ואי ודאות. מייסדת ומנכ״ל Duality
| שיבוש בתקופתנו הוא לא רק
מציאות נתונה, אלא גם מטרה. בשוק התזזיתי, ארגונים רבים הפנימו את הצורך להאיץ חדשנות
משבשת, כזו שיכולה להוביל את הארגון לשווקים חדשים ולהקנות לו יתרון על פני מתחרים
מהוססים. מה מגביר את הסיכויים של ארגון לפתח חדשנות כזו? מחקר מפתיע בנושא חדשנות מצא כי ככל שצוות מחקר הוא גדול יותר, כך הוא יעיל פחות ביצירת חדשנות
משבשת.
חדשנות משבשת
(Disruptive Innovation)לפי הוגה התיאוריה, פרופ. קלייטון כריסטנסן מאוניברסיטת
הרווארד, היא חדשנות המכוונת ליצירת שוק חדש, באמצעות חידושים במוצר או בשירות שהשוק
הקיים לא צפה. החדשנות המשבשת מתבססת ״מתחת לרדאר״, בפלח השוק החדש וגורמת במשך הזמן לשיבוש השוק המסורתי הקיים. חדשנות
משבשת זוכה בדרך
כלל להתעלמות מצד מובילי השוק הוותיקים, עד שהיא הופכת לדומיננטית דוחקת ומחליפה את המוצר
או השרות המסורתי. כריסטנסן הבדיל חדשנות משבשת מחדשנות משפרת (Sustaining Innovation) המכוונת לשוק הקיים ומתבטאת בפיתוח ושיפור מוצרים ושירותים
המוערכים על ידי הלקוחות הנאמנים של שוק
זה. שיפורים אלו יכולים להיות שיפורים רדיקלים או שיפורים אבולוציוניים.
|
| |
|
|
| |
| שאלות שכל דירקטוריון של חברות
משפחתיות צריך לשאול את עצמו:
גיא תירוש,
סמנכ"ל כספים תירוש פיננסים
| עושר, או הון כלכלי, הוא דבר תנודתי. ניתן לאבד אותו באותה מהירות בה הוא נצבר ולכן, צריך לטפח אותו בשימת לב יתרה תוך שמירה על ערכים נכונים. אחת ההחלטות הראשונות שעל דירקטוריון של חברה משפחתית לקבל בנוגע להון שלה, היא האם לנהל אותו במרוכז או לא. הבחירה בניהול מרוכז מציעה יתרונות רבים כגון: מניפה רחבה יותר של השקעות, הזדמנות לפיזור סיכונים גדולים יותר ועוד. לאחר שההחלטה לרכז את כלל ההשקעות יחדיו התקבלה, על הדירקטוריון לבחור מהו המענה המתאים ביותר לצרכיה: פמילי אופיס, סינגל פמילי-אופיס או מולטי פמילי-אופיס. שיקולי הבחירה לרוב יהיו מידת ההון, עלויות הניהול ומידת השליטה עליה המשפחה מעוניינת לשמור.
| |
| | | | |
|
| |
| |
|
|