שתף    שלח לחבר  


שלום ליז,

 

 

 

טבע  בעיר       

חדשות, עדכונים ומידע על שמירת הטבע העירוני

ופעילויות פורום תושבים למען טבע עירוני ואיכות הסביבה

עלון פברואר, 2011

  
 

הצלחה נוספת לפרוייקט "בר בעיר" של הפורום

שלטי הסברה שהוצבו ע"י עיריית תל-אביב 
 

בשצ"פים שהופסק בהם הריסוס בקוטלי עשבים כימיים

בעקבות פעילות הפורום 
 


בתמונה: שלט בחורשת כפר-יונה ברמת-אביב

צילום: גלית סמואל
 

  --------------------------------------------------------------------

 



 

חברות וחברים שלום,

מרבדים ירוקים ורעננים של צמחי-בר, פריחה צהובה יפהפיה וניצנים של עשרות מיני פרחי וצמחי-בר כבר מעטרים את השטחים הציבוריים שהופסקו בהם הריסוסים בקוטלי עשבים כימיים, בעקבות פעילות הפורום מול עיריית תל-אביב-יפו במסגרת פרוייקט "בר בעיר".
אנו מזמינים אתכן/ם לבוא, לבקר ולהנות ממתנת הטבע של צמחי ופרחי-הבר
בשטחים הלא מרוססים בדרום, מרכז וצפון תל-אביב, במסגרת סיורי הטבע העירוני של הפורום.
פרטים על האירועים הקרובים, וביניהם פעילות קהילתית חגיגית של ליקוט צמחי-בר למאכל בשכונת הדר-יוסף בשבת, 5.2 בשעה 10:00, מייד בהמשך.
עוד בגיליון זה, אלבומי התמונות היפהפיים של סיורי הטבע העירוני הקודמים שלנו, פרטים על שלטי ההסברה שהוצבו בשטחים הלא מרוססים בתל-אביב בעקבות פעילות הפורום, טיפים לסיוע לקיפודים בעיר ועדכונים על סיקור פעילויות הפורום בתקשורת.
בפינה הירוקה - תמצאו הזמנה להשתתף באירועי ספירת ציפורים בגינה האקולוגית באוניברסיטת ת"א ובמעוז-אביב ביום ד', 2.2 וביום ו', 4.2. 
בברכת קריאה מהנה ומעניינת,

גלית סמואל

פעילות ליקוט חגיגית של צמחי-בר למאכל בהדר-יוסף בשבת, 5.2 בשעה 10:00

לרגל ההצלחה בפעילות הפורום, בשיתוף תושבי שכונת הדר-יוסף, למען הקצאת שטח ציבורי ראשון בשכונה שלא ירוסס בקוטלי עשבים כימיים, נקיים פעילות קהילתית-חגיגית של ליקוט צמחי-בר למאכל באיזור החורשה, שהופסקו בה הריסוסים החל מעונת הסתו הנוכחית.
במהלך הפעילות, שמתאימה לכל הגילאים, נלמד לזהות ונטעם מגוון צמחי-בר למאכל ונכין סלט טרי ורענן (וגם פסטו בר) מהצמחים שליקטנו.
משך הפעילות: כשעתיים - שעתיים וחצי.
ההשתתפות בפעילות ללא תשלום, בהרשמה מראש.
בואו לגלות את אוצרות צמחי-הבר בעיר ולהנות מבילוי חוויתי ומרתק לכל המשפחה !

לפרטים נוספים ולהרשמהforum.teva@gmail.com  
במקרה של מזג-אוויר גשום, צרו עמנו קשר טלפוני בשבת בבוקר, בכדי לוודא האם הסיור מתקיים כמתוכנן: 050-6363878, 054-7739337. 

  

   שפע הפרחים וצמחי-הבר שנפגוש במהלך הסיור בחורשה בהדר-יוסף
בשבת, 5.2 בשעה 10:00 
 
צילום: גלית סמואל


חדש ומשמח ! שלטי הסברה בשטחים שאינם מרוססים בקוטלי עשבים כימיים 

בשעה טובה, הם כאן ! בעקבות פניית הפורום, לפני כשנה, לעיריית תל-אביב-יפו  בבקשה להציב שלטי הסברה בשטחים שהופסקו בהם הריסוסים בקוטלי עשבים כימיים, הודות לפעילות הפורום מול העיריה במסגרת פרוייקט "בר בעיר", ובהמשך לפגישות שקיימנו בנושא זה עם סמנכ"ל תפעול, מר רובי זלוף וראשי אגף שפ"ע, הותקנו בחודש האחרון שלטי הסברה בשטחים הלא מרוססים בשכונות קריית-שלום, רמת-אביב והדר-יוסף.
הרעיון להצבת השלטים נולד בהשראת שלטים דומים המותקנים בשטחים ציבוריים ברחבי העיר פריז, כחלק ממהלך כולל של ניהול אקולוגי של הגינות והפארקים הציבוריים, שמובילה עיריית פריז בשנים האחרונות.

 

שלטי ההסברה בשטחים הלא מרוססים בפריז  צילום: אינטרנט, גלית סמואל

הצבת השלטים בשטחים הלא מרוססים בתל-אביב היא צעד חשוב בקידום המודעות של התושבים ליתרונות של הפסקת הריסוסים בקוטלי עשבים כימיים ושימור הצמחייה הטבעית העונתית והם מצטרפים לפעילות ההסברתית והחינוכית המתמשכת שמקיים הפורום, אשר במרכזה ארגון סיורי טבע עירוני בשטחים הלא מרוססים, במסגרת פרוייקט "בר בעיר".  
אגב, לעיצוב החינני והאסתטי של השלטים התל-אביביים, כמו גם לצילום התמונה היפהפיה המעטרת אותם, אחראית איריס בר-און מיחידת פרוייקטים, שהופקדה על מלאכת הכנת השלטים.

  .

      שלטי הסברה בהדר-יוסף וברמת-אביב בשטחים שהופסקו בהם הריסוסים
צילמה: גלית סמואל


אלבומי התמונות היפהפיים של סיורי הליקוט האחרונים + סיור ליקוט ב-19.2

שני סיורי הליקוט שקיימנו באחרונה היו גדושים הן במשתתפות ומשתתפים - נשים, גברים וטף ממגוון  שכונות ויישובים בגוש דן, השרון והשפלה - והן בשפע צמחי-בר למאכל (וגם פרחי-בר וצמחי-בר נוספים) שיצרו מרבדים ירוקים ומשובבי נפש בשטחים הלא מרוססים.
הסיורים זימנו לנו אוצרות מפתיעים, כדוגמת שום בר (שום משולש) ועירית בר, שהיוו תוספת פיקנטית ומרעננת לסלט הטרי שהכנו ולפסטו הבר העשיר, שרקחנו יחדיו מעלי כף-אווז, סירפדים והפתעות נוספות.
לצפייה באלבום התמונות של סיור הליקוט שהתקיים ב-18.12, ראו כאן, ואת אלבום התמונות של הסיור שנערך ב-22.1, תמצאו כאן.
סיור הליקוט הבא יתקיים בשבת, 19.2. הפרטים המלאים יפורסמו בקרוב.

 
מלקטים ונהנים (מימין); יבול של שום משולש, עירית בר ועלי כף-אווז שליקטנו (משמאל)
צילמה: גלית סמואל סמטוססמ


פינת הקיפוד -  כיצד נסייע לקיפודים לשרוד בעיר

כתבה שפורסמה לאחרונה בעיתון "ישראל היום" והתייחסה, בין היתר, גם לפעילות הפורום  בנושא ההגנה על שטחי המחייה של קיפודים בעיר (פרוייקט "קן לקיפוד"), והפניות  שקיבלנו בעקבותיה, הן הזדמנות טובה להזכיר לכולנו כיצד כל אחד ואחת מאיתנו יכול/ה לסייע להמשך הישרדותם של הקיפודים בסביבתנו הקרובה. 
1. טפחו איזורי שיחים סבוכים בגינה או בחצר הבית, משום שהם משמשים כמחסה ומסתור לקיפודים (להרחבה בעניין חשיבות השיחים לקיפודים, ראו כאן).
2. אל תכרתו או תדללו מתחמי שיחים ואל תגרפו את העלים היבשים שמתחתם ובסביבתם. זיכרו שהשיחים הם הבית של הקיפודים (ובעלי-חיים נוספים) ולכן הימנעו גם מגיזומים אגרסיביים - גיזמו במתינות ובזהירות ואפשרו לשיחים לפתח מירקם ונפח סבוך ושופע.
3. אל תגדרו את החצר בגדרות הרמטיות - גדרות עץ, מתכת, אבן - שאינן מאפשרות מעבר של קיפודים מחצר לחצר, קוטעות את שטחי המחייה שלהם ומקטינים את נגישותם למזון. העדיפו גדרות חיות (גדרות שיחים) וצרו רווחים בין החלק התחתון של הגדר המלאכותית ובין הקרקע, על-מנת לאפשר מעבר חופשי של הקיפודים (להרחבה בנושא קיפודים וגדרות, ראו כאן).

  

 גידור הרמטי שפוגע בקיפודים  צילום: גלית סמואל       גידור שמאפשר מעבר של קיפודים 

4. אל תעשו שימוש בחומרי הדברה למיניהם - קוטלי חרקים, קוטלי חלזונות, קוטלי עשבים ורעלים נוספים בחצר הבית - הם עלולים לגרום להרעלת הקיפודים ולפגיעה קשה במנגונים הביולוגיים שלהם.
5. ראיתם קיפוד מסתובב בשעות היום ? זהו סימן  שהקיפוד נתון במצוקה, או עקב הרס מקום המחסה שלו (למשל: עקירה או גיזום של שיחים, פינוי ערמת גזם, גל חפצים וכו') או מכיוון שהוא פצוע או חולה וזקוק לטיפול רפואי. במקרה כזה, צרו קשר מיידי עם אחד מהגורמים הבאים: "הקו החם לקיפודים" של הפורום: 050-6363878, בית-החולים לשיקום חיות-בר של רשות הטבע והגנים בספארי בר"ג, בטל. 057-8663920, 03-6305322  או עם מוקד החרום של רשות הטבע והגנים והמשרד להגנת הסביבה (24ש' ביממה) בטל. *6911.
 


 הפינה הירוקה - אירועי ספירת ציפורים השבוע ביום ד' , 2.2 (היום) וביום ו' 4.2

הפעם ב"פינה הירוקה", אנו מארחים את פרוייקט ספירת הציפורים, מיסודו של המרכז לטיפוח ציפורי-הבר בחצר הבית ומזמינים אתכם להשתתף באירועי ספירת ציפורים שיתקיימו ביום ד', 2.2 בשעה 15:30 בגינה האקולוגית "אור-גינה-לי" באוניברסיטת תל-אביב וביום ו', 4.2 בשעה 9:00 בגינה הקהילתית במעוז-אביב, ברח' רפידים 12.
מטרת הספירה, כפי שמסבירה שלומית ליפשיץ מהמרכז לטיפוח ציפורי הבר, שיזם את הפרוייקט, להעריך את הרכבם ומספרם של מיני ציפורי הבר שבקרבת ביתנו ולעמוד על מגמות ושינויים באקולוגיה שלהם ועל האופן שבו הם מושפעים מתהליכי עיור והתמעטות השטחים הפתוחים.
לפרטים נוספים על היוזמה, ראו כאן.
מומלץ להצטייד במשקפות (לא חובה) ולעיין במצגת ההסבר על פעילות הספירה. טופסי רישום הציפורים ימתינו לכם בגינות.
לפרטי הגעה ומידע נוסף על ספירת הציפורים באוניברסיטת תל-אביב ומעוז-אביב: 054-2286173, greentau@gmail.com
למפת הגעה לגינה האקולוגית באוניברסיטה (הכניסה משער 17), ראו כאן. הגינה ממוקמת ממזרח לעמדת השומר בכניסה (השטח המסומן בירוק בהיר מימין לשער 17).  .לפללמ (ל

  
 סופרים ונהנים - הצטרפו לפעילות ספירת הציפורים ב-2.2 וב-4.2
מקור: אתר המרכז לטיפוח ציפורי הבר בחצר 


הפורום בתקשורת - סיורי הטבע העירוני  והגנת הקיפודים

 סיורי הטבע העירוני של הפורום, שמשלבים בילוי חווייתי ואקטיביזם סביבתי, מעוררים עניין ציבורי ותקשורתי הולך וגובר, שמסייע לנו להרחיב את מעגל שוחרי הטבע העירוני והפעילים של הפורום ולחשוף את פרוייקט "בר בעיר", לשימור פרחי-הבר, הצמחייה הטבעית העונתית והפסקת הריסוסים בקוטלי עשבים הכימיים בשטחים הציבוריים.
לקט (תרתי משמע...) הכתבות שפורסמו כולל כתבה על פינות טבע בעיר ב"עכבר העיר אונליין", שבה סוקרת נורית אסייג הזדמנויות ופעילויות לפגוש את הטבע העירוני בכל הארץ, ובראשן סיורי הטבע העירוני של הפורום.  סיור הליקוט העירוני שהתקיים ב-22.1 ברמת-אביב זכה לסיקור צבעוני ועסיסי בעיתון "הארץ" מידיו של רועי צ'יקי ארד, שהצטרף לסיור, התפייט על השום המשולש והתפעל מטעמיו של פסטו-הבר שהכנו. סיורי הפורום סוקרו גם במגזין eden ובמדור "סוכנת ירוקה" של רחל טל-שיר בעיתון "הארץ".

   
שום בר (שום משולש) - הכוכב של הסיורים, בדרך להפוך לפסטו בר   צילום: גלית סמואל, אלון אלירן       
 
 

גם מקומו של פרוייקט "קן לקיפוד", להגנה של שטחי המחייה של הקיפודים בעיר, לא נפקד והוא נזכר בכתבה בעיתון "ישראל היום" על חיות-בר בעיר  , פרי עטה של סמדר ברנדייס, שסיפרה על פעילות הפורום למען קיפודי החולות, מין בסכנת הכחדה, וקיפודים בעיר באופן כללי. פעילותינו להגנת הקיפודים העירוניים הוזכרה גם בכתבה בעכבר העיר אונליין, שנושא הקיפודים מצא את ביטויו גם בכותרתה: "קיפודים, פרחים נדירים והרבה ירוק".
 

 

לפרטים ומידע על הפרוייקטים והפעילויות של הפורום

ולהתנדבות וסיוע לפעילות שלנו:

forum.teva@gmail.com   

050-6363878    

במידה ואינך מעוניין לקבל מאיתנו פרסום, הודעות  וכדומה, באפשרותך ללחוץ על כפתור ההסרה בתחתית המודעה.

 

אם אינך רואה את התמונות, יש לבחור באפשרות של "הצג תמונות"  / "הורד תמונות" בתוכנת הדוא"ל.

אם בכל זאת לא הצלחת לראות את התמונות, שהן חלק מרכזי בחוויית הצפייה בעלון,  נבקשך לעדכן אותנו במייל.