.
פורום היוצרים הדוקומנטרים

10.8.15
חברים וחברות יקרים-ות,

                              

       
 
              
   שלום לכולם,
 
   אנחנו שמחים לבשר שגיליון מספר 10 של תקריב עלה לרשת. קשה להאמין שאנחנו
   חוגגים עשרה גיליונות, תוכלו למצוא אותם בקלות בארכיון תקריב.

   הגיליון העשירי מוקדש כולו למצב האתי של הקולנוע הדוקומנטרי, זהו חלקו הראשון של
   פרויקט האתיקה של תקריב, חלקו השני יופיע בגיליון מספר 11 שיצא לקראת סוף השנה.

   העורך האורח של הגיליון והוגה הרעיון להביא לקדמת הבמה של המגזין את שאלת
   האתיקה בקולנוע הדוקומנטרי הוא היוצר, המורה וחוקר הקולנוע דן גבע, שבימים אלו
   מקבל תואר דוקטור על מחקרו בתחום הפילוסופיה של הדוקומנטרי. אנחנו אסירי תודה
   לו על שני גיליונות מרתקים, מעמיקים ונחוצים, הפורסים את שאלות האתיקה והמוסר
   שמעורר הקולנוע הדוקומנטרי. חוקרים ויוצרים הצטרפו למסע של דן ומשתפים אותנו
   במחשבותיהם, מי בהגות אינטלקטואליות ומי באינטרוספקציה אישית, חקרנית.

   בגיליון העשירי ארבע קטגוריות: בראשונה, מאמר מתורגם מאנגלית, במיוחד לגיליון זה;
   בשנייה, ארבעה מאמרים מקוריים; בשלישית, מסה פואטית; וברביעית, שמונה עדויות
   של דוקומנטריסטים ישראלים. 

   ראשון הכותבים הוא אורח: גארנט בוצ'ארט (Butchart). המאמר זוכה הפרסים שלו
   (2006) מובא כאן במיוחד עבור גיליון זה, בתרגום מקורי וקפדן לעברית של איילת אטינגר
   ואהד זהבי. בוצ'ארט, תאורטיקן קנדי של תקשורת המונים ופילוסוף קונטיננטלי, מפנה את
   תשומת לבנו לאבחנה המתחייבת בין שני מושגים: אתיקה ומוסר. לטענתו, אבחנה זו היא
   כה מהותית, כה קיומית, עד כי אי-הבהרתה הוא בבחינת סכנה ודאית וממשית.

   פרופסור ענר פרמינגר מברר אם יש ערך לאתיקה דוקומנטרית מובחנת מאתיקה קולנועית,
   דרך בחינת ההצהרות האתיות של הנאו-ריאליזם האיטלקי והמשבר האתי של הבמאי הפולני
   קז'ישטוף קישלובסקי.

   ד"ר אמיר הר-גיל מנתח את סרטו של מיכה ליבנה "סיפור סגור" (2015). הוא מונה את
   הכובעים השונים שהדוקומנטריסט חובש לראשו במסעו להגשים את סרטו: במאי, בעל,
   מטפל, מפיק, חבר, מטופל, בן, אב וכו'.

   במאמרו על "פתלתל", סרטם של אבי לוי ואבי בלקין (2014), הפילוסוף והסופר ד"ר יניב איצקוביץ
   מגייס את מטפורת הנהר של לודוויג ויטגשנטיין. הוא מנתח לפי ויטגנשטיין את האופן שבו
   נהגנו בירקון, ובמיוחד את האופן שבו "פתלתל" עושה זאת.

   איילת בכר מגדירה את מגמת צילום הסלפי (Selfie) כסמן ימני של תיעוד מסוג חדש. היא
   מגייסת לדיונה את "שקרים בארון" של שירלי ברקוביץ (2012) ו"משלוש יוצא אחד" של
   סיון בן-ארי (2013) כמקרי מבחן אתיים מובהקים.

   במסתה הפואטית "התגלות" מהרהרת רבקה מרים, המשוררת הירושלמית, על המבול
   הרדיו-אקטיבי של עולמנו רווי הדימויים החזותיים. "התגלות" היא מסה-פואטית על אודות
   ים הדימויים שאנו יוצרים על עצמנו, יום-יום, שעה-שעה, סרט אחר סרט. ערוץ אחר ערוץ,
   פסטיבל אחר פסטיבל. מסך אחר מסך.

   בחלק האחרון של הגיליון, חלקו הראשון של פרויקט עדויות על אתיקה דוקומנטרית: שמונה
   דוקומנטריסטים/יות ישראלים בוחנים, באומץ וביושרה, את ספקותיהם והחלטותיהם.
   נטעלי בראון, דוקי דרור, נעה בן הגיא, עדה אושפיז, יולי כהן, יעל חרסונסקי, נורית קידר
   ומיכל אביעד. כולם כאחד מבררות ומבררים את עצם גבולות המשמעות של היות דוקומנטריסט/ית
   במציאות אתית מורכבת משנדמה להלך התם.

   מקווים שתמצאו בו עניין.
   נודה לכם אם תפיצו אותו לכל עבר,
   שלכם,
   ענת אבן, רן טל

   עורך אורח: דן גבע
   עורכים: רן טל ענת אבן
   מפיקה: יפעת זר-סט
   עורכת לשונית: שירי פורר

 


   פורום היוצרים הדוקומנטרים
   סינמטק תל אביב,
   
ת.ד 20337
  מ. 6120202

   E mail : f_doc@zahav.net.il  
   
Web: http://www.fdoc.org.il      
             
03-6966299